TIEŇOVÉ TESTOVANIE  

Autor:
Publikované: 2016-02-13 16:19:00


TIEŇOVÉ TESTOVANIE

„Praemonitus praemunitus. Varovaný znamená vopred vyzbrojený."

RÍMSKE PRÍSLOVIE

 

Najlepší spôsob ako si overiť správnosť svojich kriticky dôležitých predpokladov je otestovať ich priamo, prejsť celým procesom rozbiehania podnikania je však zbytočne riskantné a drahé. Oveľa múdrejšie je minimalizovať riziko otestovaním svojej ponuky na skutočných platiacich zákazníkoch, skôr ako sa naplno pustíte do jej zrealizovania. Tiesňové testovanie je predávanie ponuky, ktorá ešte v skutočnosti neexistuje. Pokiaľ svojich zákazníkov otvorene informujete o tom, že vaša ponuka je ešte len vo vývoji, bude pre vás veľmi užitočnou stratégiou, ktorú môžete použiť na rýchle a lacné otestovanie svojich KDP v praxi, na reálnych zákazníkoch.

Reálni platiaci zákazníci sa vždy trochu líšia od hypotetických.

Tieňové testovanie vám poskytuje nenahraditeľný druh spätnej väzby, akú by ste iným spôsobom nezískali: umožňuje vám či sú ľudia ochotní reálne platiť za vašu ponuku. Ak chcete minimalizovať riziko, ktoré ste na seba vzali realizáciou svojho projektu, mali by ste sa čo najskôr zamerať na zhromažďovanie údajov od reálne platiacich zákazníkov.

Spoločnosť Fitbit veľmi dobre pozná hodnotu tieňového testovania. Založili ju v roku 2008 Eric Friedman a James Park. Fitbit vyrába malé zariadenia v podobe klipsne, ktoré zberajú vaše dáta pri cvičení a spaní. Zariadenie Fitbit po celý deň aj noc zaznamenáva údaje o vašej fyzickej aktivite a potom ich automaticky vkladá na internet, kde analyzuje váš zdravotný stav, kondíciu a spánkový rytmus. Bol to šikovný koncept, ale vývoj nového hardvéru je časovo náročný, drahý a dosť riskantný. Friedman a Park preto postupovali takto: V ten istý deň, ako predstavili svetu myšlienku vytvoriť Fitbit, umožnili zákazníkom, aby si ho mohli vopred objednať na internetovej stránke spoločnosti, len na základe opisu toho, čo bude zariadenie schopné robiť, a niekoľkých počítačových náčrtov, ako bude vyzerať. Fakturačný systém zhromaždil mená, adresy a overené čísla kreditných kariet, neuskutočnili sa však žiadne platby, kým výrobok nebol hotový a pripravený na dodanie, čo spoločnosti poskytlo akési „zadné dvierka" pre prípad, že by ich plány nevyšli. Objednávky začali prichádzať jedna za druhou a o mesiac neskôr sa už investori mohli spoľahnúť na to, že sa im oplatí investovať 2 milióny dolárov do výroby Fitbitu. O rok neskôr dodali zákazníkom prvý reálny Fitbit. V tom spočíva sila tieňového testovania.

Zdroj:Kaufman,MBA,2012,foto:fitbit.com



Diskusia k článku:

Zatiaľ tu nie je žiadny príspevok.