Budúcnosť lietania  

Autor:
Publikované: 2015-11-17 08:52:00


Budúcnosť lietania

Budeme lietať na jednom z týchto lietadiel za 5 rokov?

Od nešťastného pádu Concorde sa rýchlosť v hromadnej leteckej doprave pozastavila  na bode v akom bola už pred 30 rokmi. Dnešná doba je však v znamení rýchlosti. Aká teda bude budúcnosť lietania napr. vďaka projektom ako sú Skylon, AS2 a N + 2?

Skylon

Dodanie Skylon Superjet finančne zabezpečuje britská vláda.

Za týmto projektom stoja spoločnosti Reaction Engines a BAE Systems. Super-lietadlo Skylon je nadzvukové lietadlo, ktoré využíva dvojicu revolučných synergicky vzduch nasávajúcich raketových motorov. Práca motorov SABRE – tzv. „aerospace“ motorov – umožňuje lietadlu fungovať jednak v zemskej atmosfére, tiež v nižšej stratosfére – teda na hladinách, kde lieta väčšina komerčných lietadiel – ale navyše aj v nižšej obežnej dráhe Zeme.

Rez motora Sabre. Rad vnútorných výmenníkov chladí horúce prúdy vzduchu extrémne rýchlo.

Schopnosť dostať sa až na orbit bude znamenať, že Skylon bude schopný vzletu z tradičného komerčného letiska, dostať sa až na hranicu vesmíru a potom pristáť kdekoľvek inde na svete – a to počas 4 hodín. Pre porovnanie, teraz trvá komerčnému letu 4 hodiny dostať sa z Londýna do Istanbulu, a trikrát tak dlho by trval let z Londýna do Tokia.

Kľúčovým kusom technológie sú pri motoroch SABRE výmenníky tepla novej generácie, ktoré umožňujú jednotkám motora chladiť horúce prúdy vzduchu z viac ako 1000 °C do mínus 150 °C za menej ako 1/100 sekundy.

Jednou z unikátnych komerčných benefitov Skylonu je jeho schopnosť vzlietnuť a pristáť na bežných komerčných letiskách.

Bude Aerion AS2 nový Concorde?

S rozpočtom cez 100 miliónov $ a s plánovaným štartom v roku 2019 je Aerion AS2 ďalším superjetom s ľahko skromnejšími cieľmi ako Skylon. So špicatým zobákom ako býva u business jetov zdiela AS2 vzhľadovo niečo s Concorde a z časti má aj podobné špecifikácie. Napríklad je schopný lietať rýchlosťou až 2 000 km/h (Concorde mohol letieť do 2 170 km/h) a zvládne cestu z Londýna do New Yorku iba za 3 hodiny (rekord Concorde bol 2 hodiny 54 minút a 30 sekúnd).

Luxusná kabína

Skúšobnú prevádzku plánujú testovať do r. 2019, certifikáciu na r. 2021 a prvé lety by mali začať v r. 2022. Design lietadla dáva prísľub revolučnosti – kostra z kompozitu uhlíkových vlákien, tvar krídiel má znížiť záťaž pri ťahu o 20% , kabína ponúka nadštandardne vysokú  úroveň pohodlia pre cestujúcich.

AS2 bude vybudovaný predovšetkým z uhlíkových vlákien kompozitných materiálov.

 

N + 2 je určený pre hromadnú leteckú prepravu, jeho kabína pojme 80 cestujúcich

Jedným z najväčších problémov, ktorým čelia technici pri vývoji nadzvukový lietadiel do budúcnosti je otázka aerodynamického tresku. Tento tresk je spôsobený poruchami tlaku vzduchu, ktorý obteká lietadlo pri rýchlosti vyššej ako zvuk a tvorí obrovské hromové vlny. Tieto vlny vytvárajú burácajúci aerodynamický tresk, ktorým sa preslávil Concorde. Problém je hluk, ktorý je tak silný, že v súčasnosti legislatíva  zakazuje tryskovým lietadlám prelet nad obývanou krajinou.

N + 2 je výsledkom spoločného úsilia Lockheed Martin a NASA, pričom si kladie za cieľ vyriešiť tento problém. Ich futuristické komerčné lietadlo sľubuje niesť 80 cestujúcich z New Yorku do Los Angeles len za 2 hodiny a 30 minút. Pre porovnanie, dnes cesta trvá viac ako 5 hodín s použitím štandardných komerčných podzvukových lietadiel. Kľúčové prvkom N + 2  je unikátny  troj-motorový dizajn, kde je jeden motor umiestnený na hornej časti lietadla a ďalšie dva sú inštalované v spodne časti. Tým sa má sonický tresk znížiť na úroveň akceptovateľnú pre nadzemné cestovanie.

Troj-motorový dizajn –  jeden hore a dva dole významne znižuje aerodynamický tresk.

Zdroj:setri.sk

 



Diskusia k článku:

Zatiaľ tu nie je žiadny príspevok.